6.5.10

¿Para qué sirve la poesía?



「He wasn't listening. He was frowning at his own thoughts. "There's a peculiar thing about money," he went on. "In large quantities it tends to have a life of its own, even a conscience of its own. The power of money becomes very difficult to control. Man has always been a venal animal. The growth of populations, the huge costs of wars, the incessant pressure of confiscatory taxation-all these things make him more and more venal. The average man is tired and scared, and a tired, scared man can't afford ideals. He has to buy food for his family. In our time we have seen a shocking decline in both public and private morals. You can't expect quality from people whose lives are a subjection to a lack of quality. You can't have quality with mass production. You don't want it because it lasts too long. So you substitute styling, which is a commercial swindle intended to produce artificial obsolescence. Mass production couldn't sell its goods next year unless it made what it sold this year look unfashionable a year from now. We have the whitest kitchens and the most shining bathrooms in the world. But in the lovely white kitchen the average American housewife can't produce a meal fit to eat, and the lovely shining bathroom is mostly a receptacle for deodorants, laxatives, sleeping pills, and the products of that confidence racket called the cosmetic industry. We make the finest packages in the world, Mr. Marlowe. The stuff inside is mostly junk."」

「No estaba escuchando. Tenía el ceño fruncido en sus propios pensamientos. "Hay algo curioso en el dinero"—prosiguió. "En grandes cantidades, tiende a tener una vida propia, e incluso conciencia de sí mismo. El poder del dinero se vuelve muy difícil de controlar. El hombre siempre ha sido un animal corruptible. El crecimiento demográfico, el coste enorme de las guerras, la presión incesante de los impuestos, todas estas cosas lo vuelven cada vez más corruptible. El hombre común está cansado y asustado, y un hombre cansado y asustado no puede permitirse el lujo de tener ideales. Debe comprar comida para su familia. En nuestra época, tanto la moral pública como la privada han experimentado una caída impresionante. No se puede esperar calidad de gente cuya vida está sujeta a la ausencia de calidad. No hay calidad en la producción en masa. La calidad exige demasiado tiempo. Así que se sustituye por estilo, que es una estafa destinada a producir obsolescencia artificial. La producción masiva no podrá vender sus productos la próxima temporada a menos que lo que venda este año parezca pasado de moda al año siguiente. Tenemos la cocina más blanca y los baños más relucientes del mundo. Pero en la maravillosa cocina blanca el ama de casa media americana no puede preparar una comida adecuada para comer, y el cuarto de baño espectacular no es sino un contenedor para desodorantes, laxantes, somníferos, y los productos de ese colador de confianza llamado industria cosmética. Hacemos los embalajes más exquisitos del mundo, señor Marlowe. El interior es principalmente basura."」

*The Long Goodbye. Robert Altman, 1973.
*The Long Goodbye. Raymond Chandler, 1953.

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